نایب رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: بسیاری از اقداماتی که میتواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد مانند تثبیت خاک در کشورهای همسایه که میتواند باعث کاهش ذرات معلق شود، مدیریت تولید خودروها و نظارت بر تولید سوخت استاندارد، خارج از ارائه مدیریت شهری است.
مهندس محمد حقانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: با این وجود مدیریت شهری با مدیریت بر ناوگان حملونقل عمومی و خدمات شهری، مدیریت طرح ترافیک و معاینه فنی مؤثر و کارآمد میتواند در بحث آلودگی هوای تهران اثرگذار باشد.
وی با اشاره به این که در هفتههای آینده با توجه به بحث وارونگی دما (اینورژن) شاهد انباشت آلایندهها در تهران خواهیم بود، گفت: راهکارهای کوتاه مدتی وجود دارند که میتوانند در کاهش آلودگی هوای تهران مؤثر باشند.
حقانی افزود: جلوگیری مؤثر، بدون اغماض و مداوم از تردد خودروها و موتورسیکلتهای دودزا و در کنار آن ممانعت از تردد خودروهای فاقد برگه معاینه فنی که این روزها تقریباً به دست فراموشی سپرده شده، نخستین راهحل است.
وی اظهار کرد: تعویض کاتالیست خودروها اعم از خودروهای معمولی یا پر پیمایش به خصوص تاکسیها که عمر آنها به پایان رسیده، راهکار دومی است که میتواند تا 80 درصد از آلایندگی خودروهای سبک بکاهد.
حقانی اضافه کرد: نصب فیلتر دوده (DPF) بر روی هزاران خودروی سنگین از جمله اتوبوسهای ناوگان اتوبوس راننده وسایل نقلیه ناوگان خدمات شهری، سومین راهحل است که میتواند تا حد زیادی از آلایندگی خودروهای سنگین بکاهد.
وی تصریح کرد: از رده خارج کرده هزاران مینیبوس فرسوده که بدون هیچگونه نظارتی در شهر تهران به ویژه در محورهای حاشیهای شهر تردد مینمایند، راهکار چهارمی است که در کاهش آلودگی هوا مؤثر خواهد بود.
حقانی افزود: آگاهی دادن به مردم نسبت به پدیده وارونگی دما از طریق رسانههای جمعی به ویژه رسایه ملّی و نیز هشدار و توصیه به شهروندان مبنی بر این که برای حفظ سلامت خود و دیگران کمتر از خودروهای شخصی استفاده نمایند و با مراجعه به مراکز معاینه فنی از سلامت خودروی خود از نظر آلایندگی مطلع شوند، پنجمن راهکار است.
